fbpx

Utrzymuj prawidłową masę ciała

Utrzymanie prawidłowej masy ciała pozwala w znacznym stopniu ograniczyć ryzyko zachorowania na raka. Jest to drugi po paleniu tytoniu najważniejszy czynnik ryzyka nowotworów.

Przy zachowaniu prawidłowej masy ciała – poza ryzykiem raka – maleje także ryzyko wystąpienia innych powikłań zdrowotnych powodowanych przez nadmiar tłuszczu zmagazynowanego w organizmie, na przykład chorób serca czy cukrzycy. Badania naukowe dowodzą, że ryzyko rozwoju raka rośnie proporcjonalnie wraz ze wzrostem ilości tłuszczu w organizmie.

Co łączy masę ciała i nowotwory złośliwe?

Łączenie nadmiernej masy ciała i nowotworów wynika ze związku niektórych nowotworów z poziomem hormonów w organizmie (np. estrogenu), które dodatkowo uwalniane są z komórek tkanki tłuszczowej i mogą przyspieszać lub wręcz inicjować rozwój nowotworu. Nadmiar tłuszczu w organizmie powoduje także większą odporność na insulinę oraz przyspiesza procesy zapalne w organizmie, co może prowadzić do zmiany poziomu wielu czynników regulujących prawidłowe funkcjonowanie komórek i w konsekwencji inicjować rozwój nowotworów.

Nadwaga i otyłość zwiększają ryzyko rozwoju takich nowotworów jak gruczolakorak przełyku, rak jelita grubego i odbytnicy, nerki, trzustki, błony śluzowej macicy oraz rak piersi (u kobiet po menopauzie). Z badań naukowych wynika, że w przypadku raka jelita grubego i odbytnicy, ryzyko zachorowania wzrasta o 15% u osób z nadwagą i o 32% u osób otyłych w porównaniu do osób o prawidłowej masie ciała.

Pamiętaj, że ograniczenie nadmiernej masy ciała i powrót do prawidłowej wagi zmniejsza ryzyko zachorowania nie tylko na nowotwory, ale pozwala także obniżyć ryzyko rozwoju innych chorób, takich jak choroby układu krążenia i cukrzyca.

Co zrobić, aby utrzymywać prawidłową masę ciała?

  • Wybieraj produkty spożywcze, które zawierają niewiele kalorii w 100 gramach.

Mogą to być warzywa i owoce, które zawierają dużo wody i błonnika pokarmowego.

  • Zwracaj uwagę na wielkość porcji.

Jedz tylko wtedy, gdy odczuwasz głód i kończ posiłek, zanim poczujesz się w pełni najedzony. Spożywając pokarmy wysokokaloryczne, wybieraj mniejsze porcje, aby uniknąć zbyt dużej ilości kalorii.

  • Bądź aktywny w czasie wypoczynku i ograniczaj czas spędzany na siedząco.

Uprawianie aktywności fizycznej pomaga spalać zapasowy tłuszcz, zbędny w organizmie.

  • Kontroluj masę ciała.

Regularnie sprawdzaj, ile ważysz.

Jak sprawdzić, czy moja masa ciała jest prawidłowa?

  • Sposób pierwszy: pomiar wskaźnika masy ciała (BMI).

Najprostszym wskaźnikiem służącym do oceny masy ciała jest BMI (ang. Body Mass Index). Wskaźnik BMI oblicza się, dzieląc masę ciała (w kilogramach) przez wzrost (w metrach) podniesiony do kwadratu.

Niedowaga

BMI niższe od 18,5 kg/m2

Prawidłowa masa ciała

BMI wynoszące od 18,5 do 24,9 kg/m2

Nadwaga

BMI wynoszące od 25 do 29,9 kg/m2

Otyłość

BMI wynoszące 30 kg/m2 lub większe

Oto przykładowa kalkulacja BMI dla osoby, która waży 80 kg i ma 183 cm wzrostu:

BMI = 80 kg / (1,83 m x 1,83 m) = 80 kg / 3,3489 m2 = 23,9 kg/m2. Osoba ta ma prawidłową masę ciała. Ponieważ ryzyko zachorowania na raka wzrasta wraz ze zwiększaniem się ilości tkanki tłuszczowej, warto starać się, aby wartość BMI była możliwie najniższa w granicach prawidłowej masy ciała.

Uwaga:

BMI nie jest odpowiednim wskaźnikiem do oceny masy ciała dla osób o rozbudowanych mięśniach (np. sportowców), osób po 65 roku życia, kobiet w ciąży i dzieci.

  • Sposób drugi: pomiar obwodu talii.

Jeżeli obwód talii przekracza u mężczyzn 102 cm, a u kobiet 88 cm, ryzyko wystąpienia problemów zdrowotnych związanych z nadwagą i otyłością jest najwyższe. Optymalna wartość obwodu talii wynosi 94 cm dla mężczyzn i 80 dla kobiet.

Europejski kodeks walki z rakiem koncentruje się na działaniach, jakie może podjąć każdy z nas, aby zapobiegać nowotworom. Treść 12 zaleceń jest oficjalnym tłumaczeniem pochodzącym ze strony http://cancer-code-europe.iarc.fr/ index.php/pl/

 
Źródło:
12sposobownazdrowie.pl
 

 

 

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *