fbpx

Trzy kroki do wymarzonej kondycji

Styl życia wpływa na długość i jakość życia. To Ty jesteś najważniejszy. Tylko trzy kroki dzielą Cię od wymarzonej kondycji: świadomość, decyzja, działanie! Już dziś korzystaj ze zdrowia i dobrostanu, na jakie zasługujesz.

Krok pierwszy: świadomość

Długotrwały stres, zanieczyszczenie środowiska i nieprawidłowe nawyki to tylko niektóre z czynników mających wpływ na rozwój globalnie szerzących się chorób spowodowanych rozwojem cywilizacji odpowiadających za ponad 80% zgonów. Choroby cywilizacyjne (niezakaźne choroby przewlekłe) to cukrzyca, nadciśnienie tętnicze, choroba wieńcowa, otyłość, udar mózgu, zawał serca, miażdżyca, astma oskrzelowa, alergie, kamica nerkowa, osteoporoza, AIDS, gruźlica, nowotwory, choroby psychiczne (anoreksja, nerwica, depresja, alkoholizm, narkomania) oraz choroby przewodu pokarmowego (próchnica, choroba wrzodowa, choroba refluksowa przełyku).

W Polsce głównymi przyczynami niezakaźnych chorób przewlekłych są:

  • palenie tytoniu,
  • nieprawidłowa dieta,
  • nadwaga i otyłość,
  • brak aktywności fizycznej,
  • picie alkoholu,
  • nadmierna ekspozycja na promieniowanie słoneczne i korzystanie z solariów.

Krok drugi: decyzja

Chorobom cywilizacyjnym można zapobiegać dzięki zdrowemu stylowi życia i kilku prostym zasadom. W każdej chwili, bez względu na wiek i obecny stan zdrowia, możesz poprawić kondycję. Chcesz żyć długo i szczęśliwie? Dzięki decyzji, którą podejmiesz za chwilę, zwiększysz oczekiwaną długość życia. Podejmij decyzję!

Krok trzeci: działanie

  • Nie pal.
  • Przestrzegaj zasad zdrowego żywienia.
  • Utrzymuj prawidłową masę ciała.
  • Bądź aktywny fizycznie (więcej przeczytasz tutaj).
  • Ogranicz spożycie alkoholu.
  • Unikaj nadmiernej ekspozycji na promieniowanie słoneczne i nie korzystaj z solarium.
  • Bierz udział w zorganizowanych programach badań przesiewowych.
  • Zadbaj o to, aby Twoje dzieci poddano szczepieniom ochronnym (więcej przeczytasz tutaj).

Z większości badań naukowych płyną podobne wnioski: niepalenie tytoniu, unikanie nadwagi i otyłości (BMI < 25), aktywność fizyczna 3,5 godz. w tygodniu oraz dieta zawierająca dużo warzyw, owoców, pieczywo pełnoziarniste i minimalną ilość czerwonego mięsa ogranicza ryzyko wystąpienia chorób przewlekłych o prawie 80%. Ważny jest także czas snu (7-8 godz./d), liczba godzin spędzanych w pozycji siedzącej (< 8/d) i częstotliwość spotkań z przyjaciółmi.

Niestosowanie się do podstawowych zasad profilaktyki zdrowotnej skraca życie średnio o 12 lat. Podejmij decyzję: wybierz zdrowie! I zacznij działać. Wprowadzając w życie powyższe zasady, wpływasz na swój stan fizyczny i psychiczny teraz i w przyszłości.

 

Trzymamy kciuki!