fbpx

Praca siedząca? Czas na przerwę!

Co trzeci Polak pracuje w pozycji siedzącej, spędzając mniej więcej 6 godzin w jednej, niezbyt wygodnej pozycji. Na ból pleców skarży się 60-80% pracowników. Jeśli problem dotyczy także Ciebie lub Twoich bliskich – czytaj dalej.

Wiesz, że praca siedząca niszczy zdrowie. Ale co dalej?

Długotrwałe przebywanie w jednej pozycji zaburza swobodny przepływ krwi. Metabolizm zwalnia, układ oddechowy staje się mniej wydolny. Ciało, próbując radzić sobie z tą sytuacją, zwiększa napięcie niektórych mięśni. Ból dolnego odcinka pleców? Silne napięcie mięśni szyi? Mrowienie w dłoniach? Brzmi znajomo? Nie trzeba od razu zwalniać się z pracy: można wprowadzić niewielkie zmiany w codziennej rutynie.

Oddychaj!

Brzmi banalnie?

Zwróć uwagę na sposób, w jaki oddychasz!

Postaraj się wziąć głęboki oddech, tak aby wypełnić powietrzem całą klatkę piersiową. Poczuj, jak żebra rozszerzają się, mostek unosi, stawy barkowe cofają. Wciągaj powietrze nosem i podczas maksymalnego napełnienia płuc powietrzem – zatrzymaj oddech. Posłuchaj przez chwile bicia swojego serca. Teraz powoli (jak najwolniej) zrób wydech ustami. Jakbyś chciała nadmuchać balon. Dzięki temu prostemu ćwiczeniu Twój mózg dotleni się, a Twoje mięśnie się rozluźnią. Pamiętaj: co godzinę zrób przerwę na dwa głębokie oddechy.

Pij wodę!

Czytasz i słyszysz o tym wszędzie. Dobrze, ale co to ma wspólnego z bólem pleców?

Krążki międzykręgowe, które budują kręgosłup, składają się w 80% z wody. Dzięki temu są sprężyste i dobrze amortyzują wstrząsy. Jeśli pijemy mało i pracujemy w pozycji ograniczającej przepływ płynów ustrojowych, szybciej poczujemy ból pleców. Skutkiem ubocznym spożywania większej ilości wody jest zwiększona potrzeba korzystania z toalety, a to wymaga ruchu. Musisz przecież wstać od biurka i przejść, chociaż kilka kroków do łazienki. Niby nic, a jednak wiele.

Postaraj się przy okazji przeorganizować stanowisko pracy, tak aby potrzebne rzeczy nie były pod ręką. To będzie kolejny pretekst, aby ruszyć się z miejsca!

Ćwiczenia zza biurka

Masz komfortowe warunki pracy pozwalające na odrobinę swobody przy biurku? Nie wstydzisz się kolegów i koleżanek? Podczas siedzenia spróbuj skręcić w jedną stronę całe ciało oprócz nóg (kolana „patrzą przed siebie”, a cały tułów wykonuje skręt). Możesz chwycić za oparcie krzesła, tak aby zwiększyć uczucie rozciągania. Popatrz za siebie. Weź w tej pozycji kilka głębokich wdechów i powtórz ćwiczenie na drugą stronę.

Odważni mogą zrobić kilka przysiadów: bardzo powoli wstań z krzesła, a potem jak najwolniej siadaj. Powtórz ćwiczenie 10 razy, co kilka godzin.

Kto wie? Może dzięki Tobie ktoś też się ruszy z krzesła!

 
dr Agnieszka Wnuk-Scardaccione, fizjoterapeutka
 

 

 

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *