fbpx

Naturalna aktywność fizyczna

Długowieczni ludzie nie podnoszą ciężarów, nie biegają w maratonach i nie chodzą na siłownię. Żyją za to w środowisku, które nieustannie zmusza ich do ruchu. Uprawiają ogródki, nie korzystając przy tym z żadnych udogodnień mechanicznych, a także dbają o swoje domy i ich otoczenie. Do pracy, do znajomych […] chodzą, o ile to możliwe, piechotą.*

Natura a cywilizacja

Obecny styl życia bardzo różni się od tego, do którego dostosowane jest nasze ciało. Kiedyś ludzie byli w nieustannym ruchu, zdobycie pokarmu wiązało się z dużym wysiłkiem. Dzisiaj cywilizacyjne uwarunkowania wymuszają wręcz brak aktywności fizycznej: pracujemy w pozycji siedzącej, przemieszczamy się samochodami. Jest to wbrew fizjologii i naturalnym potrzebom. Pogłębiające się niedopasowanie biologiczne i cywilizacyjne jest przyczyną m.in. rosnącego ryzyka rozwoju chorób przewlekłych. Zaniedbywanie aktywności fizycznej ma fatalny wpływ na naszą kondycję, nienaturalne są również nasze nawyki żywieniowe, a powszechność szkodliwych pokarmów powoduje szerzącą się epidemię otyłości.

Ruch jest fundamentem profilaktyki zdrowotnej

Aktywność fizyczna stała się jednym z elementów zdrowego trybu życia, najpopularniejszym działaniem prozdrowotnym. Nawet niewielka codzienna aktywność zmniejsza ryzyko zgonu. Brak ruchu i siedzący tryb życia przyspieszają starzenie się i zwiększają ryzyko wystąpienia chorób, takich jak otyłość, nadciśnienie tętnicze, miażdżyca, cukrzyca, depresja czy nowotwory.
Dlatego systematyczną aktywność fizyczną uznaje się – obok diety – za fundament profilaktyki zdrowotnej. Już w 2009 r., opracowując piramidę żywieniową, zwrócono uwagę na znaczenie aktywności fizycznej. Najnowsza wersja piramidy (z 2016 r.) została – zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia – uzupełniona o codzienny ruch. Znalazło to odzwierciedlenie także w jej nazwie – Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Ruch i dieta to czynniki, które powinny być traktowane łącznie: przestrzeganie tylko zaleceń żywieniowych bez odpowiedniej aktywności fizycznej nie wystarczy, aby osiągnąć i utrzymać dobry stan zdrowia.

Pokochać sprzątanie

Bądź aktywny w sposób, który nie wymaga myślenia.**

Mówiąc o aktywności fizycznej, nie można poprzestać na pojęciach „rekreacja” czy „sport”. Pojęcie „naturalny ruch” określa czynności związane z życiem codziennym, ponieważ najbardziej służy nam aktywność umiarkowana, ale regularna. Ruch może i powinien przybierać różne formy: od samodzielnego wykonywania obowiązków domowych, przez prace w ogrodzie (w mieście na balkonie czy parapecie – uprawa roślin doniczkowych działa także leczniczo, wykorzystaj to!), przemieszczanie się między punktami docelowymi na piechotę albo rowerem, po codzienne funkcjonowanie w pracy i spacery na świeżym powietrzu przed pracą lub po niej. Aktywne spędzanie wolnego czasu, a zwłaszcza odpowiednia dawka ruchu naturalnego (regularna aktywność fizyczna o niedużej intensywności wpleciona w zestaw codziennych zajęć), będzie odpowiedzią na potrzeby naszego organizmu. Kiedy następnym razem dopadnie Cię frustracja związana z domowymi obowiązkami, zamiast podsycać negatywne emocje, potraktuj sprzątanie jak trening aerobowy! I w pełni skorzystaj z leczniczych właściwości tej gimnastyki. Zmień sposób myślenia: odrzuć niechęć do odkurzania i poczuj wdzięczność za przedłużanie życia dawką naturalnego ruchu.

Lekarstwo na stres

Aktywność ruchowa, szczególnie z rodziną lub przyjaciółmi, rozładowuje stres i negatywne emocje, budując lepszą kondycję fizyczną i psychiczną. Odpowiednia do wieku i możliwości dawka ruchu powoduje wydzielanie endorfin i serotoniny – hormonów redukujących napięcie, zmniejszających negatywne emocje i poprawiających nastrój. Nic dziwnego, że indywidualne i grupowe zajęcia ruchowe są uważane za skuteczne w pierwotnej i wtórnej profilaktyce depresji. Nie poddawaj się jednak lansowanej przez media presji na posiadanie idealnej sylwetki. W naturalnej aktywności fizycznej nie chodzi o rzeźbienie ciała, tylko o przedłużenie życia w zdrowiu i dobrostanie. Pamiętaj o tym!

Korzyści z naturalnej aktywności fizycznej

  • Obniża ciśnienie krwi.
  • Obniża stężenie cholesterolu całkowitego.
  • Korzystnie wpływa na układ oddechowy, usprawniając proces wentylacji płuc.
  • Zwiększa gęstość tkanki kostnej, a więc i odporność na urazy.
  • Warunkuje prawidłową postawę ciała.
  • Zapewnia odpowiednią ruchomość stawów.
  • Działa ochronnie na centralny układ nerwowy.
  • Polepsza samopoczucie, zwiększa poczucie szczęścia i satysfakcji z życia, podwyższa samoocenę, wiarę w siebie i własne możliwości, redukuje lęki i depresję.
  • Poprawia odporność organizmu.
 
Źródło:
* Buettner D. Niebieskie strefy w praktyce. Łódź: Wydawnictwo Galaktyka, 2016.
** Buettner D. Niebieskie strefy. 9 lekcji długowieczności od ludzi żyjących najdłużej. Łódź: Wydawnictwo Galaktyka, 2016.